Arbetsglädje är ett annat ord för effektivitet. Det handlar om en kultur och attityd till det arbete man har. Precis som ordet låter så handlar det om att finna glädje i sitt arbete, det handlar om syfte, att man har en uppgift och att det finns en värdegrund jag kan stå för mm. På arbetsplatser där det råder arbetsglädje faller saker sällan mellan stolarna och uppgifter blir sällan dubbelgjorda. På dessa arbetsplatser fungerar kommunikationen och samarbete. Här finns mer engagemang och motivation. Det har också visat sig att på dessa arbetsplatser har man bättre kontakter mellan varandra i arbetsgruppen och mellan arbetsgrupp och ledare och det har också visat sig att de inte stressar lika mycket.
Jag har varit på många arbetsplatser där det varit gnäll och negativitet, allmänt missnöje. På de arbetsplatserna finns en väldigt tydlig mental uppdelning mellan arbetsgrupp och ledare, en typ av vi – dom mentalitet. Här har alla inom företaget ett stort ansvar över sitt eget beteende. Ska jag vara den som lyser upp rummet eller ska jag vara den som förmörkar det?